lördag 25 oktober 2014

Lingonpäron

Hej hej, länge sen...
Gör ett sista försök med bloggen nu.

Tänkte bjussa på receptet till dagens efterrätt. En dessert som min farmor ofta gjorde när jag var liten. Vet inte om hon gjorde på nåt annat sätt för kunde inte "känna" igen smaken direkt.





4 päron
2dl socker
0,5 l lingon
Vatten

Ta en stor kastrull och lägg ner allt. Täck med vatten och låt koka i 20-30 min. Känn av med sticka. Kan med fördel göras några dagar i förväg färgen på päronet blir bara finare om man låter det dra i "koket"
Serverades med hemkokt kolasås och grädde. Men nu när jag tänker så undrar jag om inte farmor hade kaffegrädde till...

Hoppas det smakar..


//Frusol ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!