söndag 8 december 2013

Red velvet cake

Vad är det för dag idag, jo det är min födelsedag!

Det firade vi i helgen med släktfika igår.
Till den bakade jag en red velvet cake för första gången. Ska inte säga att jag tröttnat på de dekorerade tårtorna för de är roliga att göra men de är lite i sötaste laget för min smak.
Därför var denna tårta ett perfekt alternativ.
Om ni inte prövat förut så gör det.

Nedan följer det receptet jag följde.




3 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk vitvinsvinäger
1 dl raps- eller solrosolja
2 1/2 dl filmjölk
1 1/2 msk röd karamellfärg
Sätt ugnen på 175°C. Smörj och bröa en form med löstagbara kanter jag bröade inte formen och det var lätt att få ut den.....)
Vispa socker och ägg pösigt. Blanda de torra ingredienser och blanda ner. Tillsätt därefter vätskan. Vispa allt till en slät smet. Grädda i 45min.
Topping och fyllning:
3 dl vispgrädde
200 g philadelphia
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Jag gjorde kakan i en form med diametern 20cm, därför kunde jag dela den i tre lager. Använder man en större form så bör man dela den i två lager.
Vispa grädden löst och sedan i övriga ingredienser, vispa sen allt till önskad konsistens.

Så om ni inte prövat ännu, gör så!

2 kommentarer:

  1. Supergod, dessutom älskar jag frosting sedan barndomen, då min mamma bakade en "presidenttårta". Ett vågspel då det i princip bara fanns gräddtårta och prinsesstårta!! Hon upplevde det som ett fiasko då damerna hon bjudit inte uppskattade frostingen. Jag har letat och letat efter receptet, förmodligen kastade hon det. Men, jag har ju min tårtbakande dotter och hon är suverän!!!!! Kram Ma Amie

    SvaraRadera
  2. Viggo, så fint du pyntat tårtan! Och så trevligt vi hade ikväll när vi bakade pepparkakor! Du är jätteduktig! Vi passade ju på då lillebror och mamma var på restaurang i riksdagshuset! Kram Mormor

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!