torsdag 12 juli 2012

Sommarens godaste potatis

Tänkte det var på tiden att jag lägger upp ett litet recept igen och varför då inte favorit potatisen för i år.
Super enkelt och super gott, fungerar till alla typer av kött, men allra bäst till grillat.

Du behöver följande:
Små runda färsk potatisar
olivolja
salt

Örtolja:
1 dl olivolja
1 dl riven parmesan
1 dl hackade örter, jag använder basilika, timjan och persilja
2 rivna vitlöksklyftor
salt och peppar

Skölj potatisen noga och dela de som är lite större.
Häll över ordentligt med olja och salt och blanda ihop allt,  in i ugnen på 200 gr och varmluft i ca 30-45 min

Under tiden hackar du örterna, river vitlöken och blandar ihop med olivolja, parmesan och salt och peppar i en skål.
När potatisen är färdig (den ska vara rätt så rostad så det krympt lite) så låter du den svalna i några minuter.
Häll sedan örtoljan över potatisen och blanda runt.
Det blir lite oljigt men det är det som gör potatisen såå god...

Ät och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!