måndag 27 maj 2013

Veteranernas dag....

God morgon denna soliga morgon!

Läste en intressant ledare nu på morgonen som jag gärna vill dela med mig av.

Något av de som stör mig mest och som också sårar mitt hjärta med att vara soldatfru är att man hela tiden ska försvara våra val av hur vi har valt att leva vårt liv tillsammans.
Det är allt från att varför Sverige väljer att skicka ut sina soldater i världen till varför maken väljer att vara borta så mycket från oss som familj.
Nu har det hänt en massa på fronten "anhörigstöd" de senaste åren men det finns en mängd fler saker att göra. Något som jag saknar är att vår "kära" stadsledning öppet går ut och visar sitt stöd till alla anhöriga till de anställda som de väljer att skicka ut på olika orosplatser i världen.
Det gäller inte bara Försvarsmaktens anställda utan även inom Polisen, Kriminalvården, MSB mf som har sina anställda ute. Personer som gör sitt i jobb som statligt anställda.
Jag vet att många med mig upplever samma sak att det jobbigaste att vara anhörig just är att man måste försvara sig hela tiden.

Men det jag vill komma till att nu finns det ett jätte bra tillfälle för allmänheten att visa sitt stöd för sina medmänniskor som valt att viga sina liv och riskera sitt eget för att hjälpa andra i världen.
Någon som jag alltid har uppfattat som en stor supporter av våra svenska soldater är Johanne Hildebrant, en journalist som inte bara sitter på sin kammare här hemma i Sverige och klagar på höga kostnader mm utan som vid ett flertal tillfällen varit på plats på nere i Afghanistan och därför har kunnat skildra en rättvis bild av vad de går igenom. Läs hennes ledare idag i dagens SVD HÄR

Nu på onsdag den 29 maj så är det Veterandagen 2013 ute på Gärdet här i Stockholm, mer information om den kan ni hitta HÄR

Så om ni som är i närheten av Stockholm inte har något planerat för onsdagen så tycker jag att ni ska ta er ut till Gärdet och Sjöhistoriska. Kommer vara en händelserik dag med spännande aktiviteter och även ett exklusivt framträdande av den anhörigkör som skapats av anhöriga till Försvarsmaktens och Polisens anhörig, influerade av den Engelska förlagan, "Military wifes" som ni kan se mer av HÄR

Nä nu är det hög tid att göra oss i ordning för dagis, mycket som ska hinnas med idag.....

Ta hand om er och era kära där ute.
Stor kram!



1 kommentar:

  1. Även jag har fått propåer ang faderns yrkesval och placeringar! Jag är oerhört stolt över att det finns personer som är beredda att strida för vårt land samt bevaka demokratien i länder som är i sin linda. Där har vi mycket att lära ut. Var stolta och och gör ert fantastiska arbete! Jag är stolt över er! Kram Amie

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!