fredag 18 februari 2011

När det är min tur att gå, då ska jag göra det med ett BANG!

Var ju på begravning i går i Enskede Kyrka. Otroligt vacker kyrka och gudstjänsten var stillsam och personlig. Något som alltid slår mig när jag är på begravning är hur gammeldags Svenska Kyrkans psalmbok är. Det finns ju inget tråkigare än texterna till "Blott en dag", "Härlig är jorden" och "Tryggare kan ingen vara".
Visst det fungerar när man är på en äldre persons begravning, men nu har jag även varit med om att begrava 4 st av mina vänner som knappt någon av dem varit över 30 år.
Vad händer med psalmerna när vår generation ska vandra vår sista väg...... kommer det komma en ny upplaga med moderna texter och psalmer eller kommer Svenska Kyrkan stenhårt hålla kvar den gamla - "För så har det alltid varit".
Min personliga åsikt är att de behöver rycka upp sig inför vår generation för annars så kommer de inte bli så populära. Jag förstår självklart allt det här med traditioner mm men vi kommer nog förvänta oss något annat.

Ett är i alla fall  säkert, på min begravning ska man få sätta på sig vad man vill, inte efter några "måsten" eller traditioner.
Bäst att skriva det för man vet ju inte, det kan hända i morgon.
Och när det är min tur att gå, då ska jag göra det med ett BANG, det ska spelas rock!

2 kommentarer:

  1. det finns ju nya upplagor av nya psalmer, fast vet inte om texterna är så moderna iochförsig.. men det är tur att man idag har ganska stor valfrihet och att man i princip kan spela vad som helst i kyrkan. prästen som döpte Noel var en rockig karl och blev lyrisk över det faktum att noel heter Elvis i andra namn. AHA då kör vi någon elvis låt :-)

    men begravning är aldrig kul. fy, jag ryser, och särskilt när det är unga människor som borde ha hela livet framför sig..

    SvaraRadera
  2. Psalmboken blev "förnyad" för ca 10 år sedan. Man ändrade lite ord och "Fader Vår" fick en ny text, men det var fortfarande gamla kyrköverhuvuden som gjorde det. Hoppas verkligen att jag slipper vara med på din begravning, men ett litet tips, se till att nedteckna dina önskemål, ex i Vita Arkivet, finns på Fonus hemsida. Meddela anhöriga var det finns, och sedan, rocka loss, lycka till!

    Vet en begravning där huvudpersonen önskade att de skulle spela "Helan går" istället för mittenpsalmen. Det godkändes och församlingen stod upp och sjöng med!

    Kram
    Ma

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!