fredag 26 april 2013

Miljövänlig ugnsrengörning

Ja, det borde i alla fall vara miljövänligt då den bara innehåller grönsåpa och vatten.
Att rengöra ugnen måste ju vara ett av de tråkigaste sakerna att göra hemma, vilket säker hos många resulterar i att man lätt "struntar" i att göra det. Så är det i alla fall hemma hos oss om saningen ska fram, haha....
Detta gör ju att  ugnen ofta ser ut som om något har sprängts sönder i den och vi hara bara använt starka medel som är halvt kvävande på köpet.  I veckan tröttnade jag på att inte se in ugnen och började därför söka på smarta tips på nätet då vi inte har en sån där smart funktion som gör att man kan "bränna" bort smutsen med någon super duper knapp.
Hittade det här tipset som jag testade och kan bara säga att det var det smidigaste sättet jag provat att rengöra ugnen med.

Man tar lika delar grönsåpa och vatten i sprayflaska.
I vår ugn räckte det med 1 dl av varje.
Spraya ugnen (ej rutan) och sätt på ugnen på 100grader. Låt en stå en liten stund och låt sen ugnen svalna.
Sen är det bara att torka ur den. Jag använde en blöt trasa och svamp, och fick gnugga lite.
Detta kan behöva upprepas några gånger beroende på hur smutsig ugnen är.
Till luckan använde jag en vanlig spisskrapa och fönsterputs.

Smidigt, enkelt och man slipper köra ugnen typ hundra gånger innan den äckliga kemikalielukten försvinner.

Det bästa var att jag kunde göra allt sittande på en pall framför :-)

Börjar bli fruktansvärt rastlös hemma nu då jag verkligen inte kan göra något utan att de här jäkla fogarna håller på att ta dö på mig med värk.
Men nu är det bara typ nioveckor kvar :-)

Så här blev resultat på ugnen....


Nu ska jag fredagsmysa med sonen och en ny tidning.

Må så gott!




2 kommentarer:

  1. Hmm! Det här är värt att testa då jag hatar att rengöra ugnen.Har alltid använt de starka medlen och tycker INTE att de motsvarar förväntningarna.Återkommer till dig med resultat. Kram Ma

    SvaraRadera
  2. Härligt.. jag älskar ju att använda såpa till typ allt.. så det här kommer hädanefter att bli min melodi :)
    kram/gunilla

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!