torsdag 19 januari 2012

Vet inte riktigt vad jag ska säga.....

Är så förbannat förbannad!

Det som inte fick hända och som säkert är många föräldrars stora mardröm är väl att när man väl kommer till den där dagen att man måste lämna ifrån sig sitt barn till dagis så blir det kaos.
Vi skolade in skrutt förra veckan och mankan säga att vi är allt utom nöjda.

Det började med att när "pappa" kom med skrutten till förskolan så tog det inte mindre än drygt 1 timme innan någon ur personalen hälsade.
De valde att skola in 8 små runt åldern 16-20 månader samtidigt på avdelning där det inte finns mer än 20% fast anställda och där 2 av 3 personal endast pratar engelska.
Tillsynen av barnen är under all kritik och personalen byts ut så ofta att de inte ens vet vilka som jobbar där eller inte.
Förskolan har funnits i drygt 1 år och man har ändå inte lyckats att rekrytera personal...

Det här är bara en del av allt som i mina ögon är helt  sjukt galet men det som tar priset är ändå kommunens agerande.
Man kan ju tycka att de kanske borde ta sitt ansvar och hjälpa oss med ny plats ganska omgående.
Men då väljer kommunkärringen att trycka på mötesknappen på telefon och bli oanträffbar.
Sen tycker de även att vi ska förmedla denna information vidare till Tillsynsmyndigheten eller vem det nu var som är ansvarig för tillsynen av alla förskolor.

I Min värld så borde ta sitt ansvar och fixa en ny plats pronto.
Men vad gör då dessa byråkrater?

Jag har själv letat reda på minst 3 förskolor som har lediga platser. Var och besökte en förskola idag som skulle kunna ta emot oss from den 31 jan. Men då börjar de tjafsa om uppsägningstid, barnpeng mm.
Som om ovanstående inte skulle räcka så tycker de alltså att vi ska betala för den uppsägningsmånad som finns samt att den nya förskolan inte kan ta emot skrutt innan de får pengar för honom från kommunen och de får inte dessa innan uppsägningsmånaden gått....

Är det bara jag som tycker att systemet är helt uppåt väggarna??

Men nu har äntligen "pappa" kommit hem efter sin första tillbaka på förrättningsorten på andra sidan Sverige så nu är det dags att styra upp verksamheten.

Vi valde i söndags att plocka ut skrutten från förskolan då vi(jag) inte kände oss tillräckligt trygga med den så denna vecka har varit ett evigt pusslande på barnpassning, heltidsjobb och magont.

Tackar än en gång mormor för hjälpen. Och bästa C som också hjälpt till!
Jag är er evigt tacksam!

Nä nu ska jag dricka färdigt min jätte stora kopp med thé och lägga mig tidigt.
Måste ladda inför tjejkväll i morgon med "mammagrupps mammorna" :-)

Sleep tight, dont let the bedbugs bite!

4 kommentarer:

  1. Fy vad jobbigt, ibland tycker man ju att de borde vara lite smidiga när det gäller byten av dagisplatser. Vad trist att ni inte är nöjda, det är ju en sån stor sak också, då vill man ju bara ordna upp allt på en gång.

    Hoppas verkligen att det löser sig snart!!

    Ha en bra helg

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Vet du vad jag kom på! När jag skolade in majs på dagis för hundra år sen så var jag oxå sjukt missnöjd. Vi kom aldrig tillbaka efter inskolningen och i tyresö kommun kunde man säga upp den utan den här uppsägningen (2mån där) och vi kunde gå tillbaka till vår gamla barnomsorg..... Dom hade typ två veckors ånger..!

    SvaraRadera
  3. Jo?', och dagiset visste om det men inte kommunen så först strulade det lite.. Har du läst barnomsorgsreglerna ordentligt för din kommun?

    SvaraRadera
  4. Kära dotter och Lina!
    Jag må vara lite gammal, men mina kunskaper finns fortfarande kvar.
    När Socialtjänstlagen infördes,och som fortfarande är den riktlinjelag som är övergripande för samtliga kommuner i Sverige, så var jag en av två som utbildade samtliga anställda inom barnomsorgen i Stockholms
    kommun, oavsett befattning. Vad jag förstår så bör sagda köansvarig vara en av de som gick utbildningen. Det var definitivt inget fel på utbildningen! I Socialtjänstlagen finns det en paragraf som tillskriver kommunen, att med ansvar att informera, ha en informationsplikt om vilka regler som gäller, du ska alltså INTE behöva ta reda på detta själv!! Du ska få en information om vilka regler som gäller på ett dokument, och, du ska dessutom få en blankett som visar hur du kan överklaga, och var du kan överklaga kommunens beslut. Jag anser att detta har negligerats å det grövsta!!!

    En riktigt ilsken Mormor, med en massa kramar till er!

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!