måndag 5 december 2011

Saffranskladdkaka

Till helgens firande så passade jag på att pröva ett nytt recept som jag hittade här

Gjorde dock små ändringar efter att jag prov bakat kakan en gång.
Det är väl olika från ugn till ugn.....

Jag gjorde så här i stället

2 1/2 dl strösocker
100 gr riven mandelmassa
2  dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g
Sätt ugnen på 200 grader. Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 25 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.  


Tyvärr så hann jag aldrig fota kakan, men jag kan lova att den är värd att baka.


Lycka till!!

1 kommentar:

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!