tisdag 26 juli 2011

Tjuvad fetaoströra och sommarkassler...

Lovade ju att återkomma med den "tjuvade" röran och här är den.
Åt den hos en kompis förra veckan och den är beroende framkallande..

Fetaoströra

Finns inga mått utan jag blandade som vanligt på känsla men jag utgick ifrån ett paket med feta ost.
Det här använde jag
1 pkt fetaost (riktig grekisk)
3/4 bruk rödpesto (soltorkade tomater fungerar också)
1/2 kruka med basilika
1 1/2 vitlök

Kör allt i en mixer. Min röra blev först lite torr så jag blandade i lite olja och 1 msk creme fraiche.

Fick den först till laxburgare men vi åt det även till lammkorv nu i veckan och det funkade lika bra. Går säkert att ha till det mesta.




Sommarkassler

Måste dela med mig av ytterligare ett recept. Enkelt och gott och det är väl det man vill ha nu så här på sommaren. 
Egentligen är det tomatpure och grönpeppar i receptet men jag hade ju min burk med rödpesto att göra slut på så jag använde mig av den i stället.

Det här behöver du
Kassler
ca 250 gr smör rumstempurerat
Tomatpure alt rödpesto
Dijonsenap
Persilja
Ströbröd

Mosa ihop smör, tomatpure, dijonsenap och hackad persilja till en gegga. Skiva kasslern  men inte hela vägen ner. Smeta ut geggan i mellan varje skiva och smeta på lite ovanpå. Strö lite ströbröd över hela kasslern. 



Värm i ugnen på 225gr i ca 20-25 min (beroende på storlek)




Servera med kokt potatis och sockerärtor, eller varför inte bara en härlig sallad a la LCHF

Smaklig spis!!





1 kommentar:

  1. Du kanske vill tjuva fler recept? Säg bara till!
    Kramis Ma

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!