torsdag 6 oktober 2011

Det här med läggning....

Vi har haft ganska lätt får man väl säga, när det gäller nattsömn och Lillskrutts läggningar. Om man bortser från när han ammade och då skulle ha mat 1ggn/h, så har han från och med att vällingen gjorde intåg sovit hela nätterna.
Han somnar runt 20.00 varje kväll vart vi än är, men det som kan skilja sig är när han vaknar. Allt från 6.00 till ca 7.30.
Det som jag funderat på är varför han kan vara såå olik i hur han somnar?

Jag är ju själv med lillskrutt från måndag fm till torsdag em och då kör jag vårt race så här:
19.30 blir det pyjamas, tandborstning och nattvälling.
Vällingen får han i sängen med dörren öppen och jag talar om för honom att jag kommer tillbaka när flaskan är tom.
När den är tom så "säger" han till, får nappen och lägger sig tillrätta för att somna. Jag går ut och stänger dörren.
Inga skrik.....

När pappa kommer hem på torsdagen så turas vi om att lägga honom. Men det är här det blir så annorlunda i skrutts beteende...
Jag och pappa har olika sett att lägga och det är väl bra iof då får han ju lära sig att det kan vara olika...
Men när jag lägger honom när pappa är hemma så funkar ingenting..
Jag får inte lämna under vällingen och jag måste sitta kvar i rummet, gärna med handen på honom tills han somnar. Om inte så skriker han så man skulle kunna tro att öronen kommer trilla av.

Okej om det bara hände på torsdagar för då kan jag förstå att det blir en liten ändring i och med att pappa kommer hem. Men varje kväll....
För att sen återgå till det "normala" på måndag kväll.

Kan någon förklara varför?
Blir det en sådan stor förändring att pappa kommer hem, och kan man göra något åt det?

2 kommentarer:

  1. Svår fråga. Men att det bara är du och han är ju hans vardag, så det kanske är så att det händer så mkt på helgerna som gör det svårt för honom att slappna av.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som en mysig kvällsläggning. Försök att få pappa att följa samma mönster. Håller dock med MrM om att det är en stor omställning när det inte är du. Ni kanske kan göra torsdagen tillsammans med dig som länk och sedan lägga över det på pappa resten av helgen?
    Kram
    Mormor

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!