tisdag 3 maj 2011

Bull och muffins bak

Mannen jobbar hemma denna vecka så vi passade på att bjuda hem hans arbetskamrater på fika ikväll. Och som den bullmamma jag blivit så blev det både kardemumma bullar och sega kladdkakemuffins.



För att vara 1:a gången jag bakade bullar helt själv så får jag vara nöjd, kanske inte de snyggaste men de smakar gott i alla fall



Kladdkakemuffins

 För ca 12 st (jag brukar göra dubbelsats på en gång då de har en rykande åtgång........)

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk cacao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 gr smör
Valfri chokladkaka t ex Marabou mjölkchoklad eller daim

Vispa äggen och socker poröst. Blanda ner det torra ingredienserna och tillsätt smöret smält.
Rör försiktigt till en jämn smet. Fördela till hälften i valfria muffinsformar. Grädda på 225 grader i 10 min i mitten av ugnen.
Lägg en ruta choklad på varje kaka direkt när plåten tagits ut ur ugnen. Låt chokladen smälta och bred sedan ut den. Jag brukar dekorera med strössel på men det går även att använda flagad mandel.

Lycka till!


3 kommentarer:

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!