tisdag 17 maj 2011

Världens godaste laxsås.

Har äntligen fått Lillskrutt i säng så jag kan kika in här och göra ett litet inlägg. Herregud vad det regnar ute. Undrar om det var ljudet som äntligen fick skrutten att somna...

Tänkte dela med mig av mitt favvo recept på laxsås. Ska egentligen vara till pasta men går även finfint att ha grönsaker till också.

Det bästa är att man inte behöver några exakta mått utan man kan höfta lite som man vill. Nu brukar ju jag alltid göra den till bara mig så här kommer hur jag brukar göra.

Favoritlax
smör
1 liten charlottenlök
100 gr röktlax
dill
ca 2-3 dl grädde
peppar
kalixrom

Finhacka charlottenlöken och stek snabbt i smöret. Ha i laxen som man först delar i mindre bitar (delar sig ytterligare när man steker den) peppra efter smak och ha i grädde. Vill man göra en lättare variant så ta matlagningsgrädde, funkar det med. Strö ner lite finhackad dill och låt koka ihop tills det blir riktigt krämigt. Häll upp såsen över valfritt tillbehör och toppa med en klick kalixrom.


Just på den här bilden är det pasta som serveras men går bra att servera till valfria grönsaker också.

2 kommentarer:

  1. Kul att mina recept kan vara så uppskattade att de kommer ut på internet. Vet vad jag ska ha till middag idag! kram ma

    SvaraRadera
  2. Den brukar jag oxå göra gott och enkelt :) Ska vi boka en dejt till nästa ve, kanske åka ut till Lina? Kram

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!