tisdag 3 maj 2011

Sjukt god äppelkaka

Jag älskar äppelpaj/kaka men är inte mycket för att göra pajdeg. Det och mjölksåser är nog det värsta jag vet att göra, får liksom aldrig till det...
Men nu har jag hittat ett perfekt recept som komplement. Resultatet blir som en blandning mellan äppelpaj och kolakakor. Hur gott och enkelt som helst att göra.


Sjukt god äppelkaka

3-4 äpplen 
2 dl socker
2 dl vetemjöl
Malen kardemumma eller kanel
smör

Smöra en rund pajform. Skala och skiva ner äpplena.Stör över kardemumma eller kanel efter smak. Blanda socker och vetemjöl och fördela i ett jämt lager på. Hyvla smör med osthyvel så att det täcker hela formen. Grädda i ugnen på 200 gr i ca 20-25 min tills kakan blir gyllene. Låt kakan stå till sig lite och servera sedan med vaniljsås. 
(Denna kaka går utmärkt att göra helt mjölkfritt också)

Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!