torsdag 16 augusti 2012

Tårtfyllningar

Har fått en del frågor gällande fyllningar till tårtorna så jag tänkte här göra ett litet inlägg om detta.

Det finns i princip hur många fyllningar som helst att välja på. Nästan allt godis som är mjukt går att göra fyllning på. Har dock ej gjort på surt godis ännu så det vågar jag inte gå i god för.
Den helt klart populäraste barn fyllningen har hittills varit Ahlgrensbilarfluff. Det är en ganska enkelsmak som inte är för söt. 
När det gäller choklad så kan man göra fluff på alla olika sorter som finns. 

För att inte göra det här inlägget till ett jätte långt som listar jag nedan exempel på vilka olika typer av fluff/fyllningar som finns. Hör gärna med mig vilka som passar ihop och vilka som inte passar ihop.

Godis
Ahlrensbilar
Zooisar
Gelehallon
Ferraribilar
Skumbananer
Nappar
Gröna grodor

Ganache
Dumle
Mjölkchoklad
Vitchoklad
Polly
Geisha
Daim
After Eight

Mousser
Hallon
Passion/mango
Jordgubb/rabarber
Blåbär
Kokos
Lime
Päron
Vaniljgrädde/glasscreme

Ja, listan kan göras lång under varje kategori. Kom gärna med egna idéer och tankar.

Nu blir det sängen och nana kudden. Mycket roligt som händer i helgen......

Dröm sött!





3 kommentarer:

  1. Du glömde den fantastiskt goda champagnemoussen som fanns i "min" tårta. Den vackraste och godaste tårta jag någonsin ätit! Sätt gärna in fotot på tårtan, oerhört vacker! Kram Ma

    SvaraRadera
  2. Hejsan, jag blir lite sugen på att göra dina "fluff" men hur gör du dom? och gärna lite recept på smörkräm oxå om du har. Å champangemoussen låter ju underbar!

    //johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta godisfluff smälts tillsammans med grädde beroende på innehåll. Tex 3 dl grädde + 60gr bilar. Grädden får inte koka utan får bara sjuda, annars så går det inte att vispa det fluffigt. När man smältsamman ingredienserna så ska massan svalna i kylen minst 6h innan man vispar till fluff. Smörkräm gör jag genom att blanda ett pkt smör med en burk kondenserad möjlk och vispa ihop. TYvärr så har jag tappat bort receptet på champ.moussen men prova att söka på nätet. Man får prova sig fram, funkade inte klockrent första gången jag gjorde den.....
      Hoppas det var lite till hjälp, jag söker ganska mkt på nätet på olika mousser/fluff finns så många fina bloggar.
      Mvh Frusol

      Radera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!