lördag 6 oktober 2012

Fläskfilé med italienskt täcke


Det blev en super god middag igår. Hittad ett recept HÄR som föll mig i smaken. Att det dessutom var specialpris på svensk fläskfilé denna vecka när jag kom till butiken var ju inte helt fel....


4 portioner
500 g fläskfilé
Smör
Salt
Peppar
Italienskt täcke
1 st mozzarella
1 st basilika, kruka
25 g cashewnötter (enligt ursprungsreceptet ska det vara valnötter)
50 g paprika, grillad, färdig på burk
2 st vitlöksklyftor
Salt
Peppar
(Jag hoppade över nötterna pga av allergi men det var super gott ändå. Tog även två paprikor ur en burk på 500gr då jag inte orkade väga dem)
Sås
2 dl sky + vatten
2 msk kalvfond, konc
1 msk maizenaredning, ljus
2 dl creme fraiche
1 tsk soja
Svartpeppar
Sätt ugnen på 225°. Putsa filén från fett och senor. Bryn den till vacker brun färg i en stekpanna med smör. Salta och peppra. Tag upp filén och lägg den på en skärbräda. Häll vattnet i stekpannan och sila det ner i en kastrull.
Skär mozzarellan i små fyrkanter. Plocka bladen av nästan hela basilikakrukan. Hacka dem och valnötskärnorna. Skär paprikan i småbitar. Skala och hacka vitlöken. Blanda samman ingredienserna till täcket. Tillsätt salt och peppar. Skär filén i cm-stora skivor och lägg dem omlott i en rad på ett ugnssäkert fat. Bred täcket längs med hela filén. Försök att lägga allt ovanpå köttet.

  Ställ in fatet i ugnen ca 15 min tills osten smält och fått lite färg.


(Såg nu att fokusen är katastrof på denna bild, måste verkligen lämna in kameran på lagning...)

Koka upp skyn och fonden i kastrullen. Blanda redning och creme fraiche. Vispa ner det i skyn. Låt såsen sjuda några minuter och smaka av med soja och peppar. 
Till hade jag  haricort verts och potatisgratäng.


Det var super gott och fick oss alla på lite festligare fredagshumör, eller var det vinet???
Kan varmt rekommendera att göra rätten i alla fall. 
Insåg också att grillad paprika på burk är sjukt gott, någon som har tips på goda rätter med det i?
Nu ska jag försöka få vår inte sovande vilde att sova så vi kan få lite egentid innan läggdags....
Vad hände med sömnen idag??




1 kommentar:

  1. Låter supergott! Kan du inte bjuda mig på det en kväll när vi träffas? Kram Ma

    SvaraRadera

Hej!

Tack för att du tog dig tid att titta in här hos mig. Lämna gärna en kommentar så jag vet vem du är. Självklart är det okej att vara anonym.

Stor kram!